Serbian custom · Srpski obicaj

Dodole

Poznato je da sam ja moderna devojka tradicionalnih pogleda. U sebi spajam savremeni nacin zivota, ali se i drzim tradicionalnih vrednosti, jer mislim da klasika nikada ne izlazi iz mode. To se vidi na svim poljima ljudskog stvaralastva od umetnosti, gde sam ja, kao sto je poznato dominantna, jer sam Pevacica, ali sam i komozitorka i didjejka, ali imam i neke performanse, igram, preko nauke, gde sam isto takodje dominantna kao uvazena i cuvena naucnica do namestaja, gde sam isto takodje dominantna, jer  volim lep namestaj ali i mode, gde sam, eto, i tu dominantna, jer sam modna ikona, a i uspela sam uspesna manekenka da budem. Radila sam u Spaniji, ali i u mnogim drugim zemljama. Prosto, ja sam tako zgodna da sam popularna na svim trzistima. Ipak, ne bih bas da pisem o sebi previse, jer sam skromna devojka i prilicno mirna.

Da predjemo na stvar. Naslov kaze “Dodole”. Za one koji ne znaju, to je nas drevni srpski obicaj prizivanja kise. Kada u nekom mestu nema dugo kise lepe i nevine devojke se okupe obuku se u belo, okite se biljkama i polivaju se vodom. Uz to pevaju i dodolske pesme koje prizivaju kisu: “Natopi nam nasu zemlju, oj, dodo, oj dodole, oj dodo, oj dodole, da naraste sveza trava i psenica do nebesa, da nas nasa zemlja hrani i da nas od gladi brani! Oj, dodo, oj dodole!” Te pesme su nekada bile hitovi, ali danas je ta tradicija skoro zaboravljena. Iako je to predhriscanska tradicija, ona se dugo odrzala. Pored Dodola postojale su i molitve, koje su se odrzavale u crkvi za kisu. Posto je Srbiju zadesio talas vrucina, a poljoprivreda, koja je jadna vec propada, a gradi se Beograd na vodi, za koji ako se nastavi ovakva susa ce biti “Beograd na svom”, a mislim da od toga nema nista, pa ce nas i Arapi ostaviti na cedilu, jer dovoljno je da vidite ciji su oni “licni prijatelji”, onda ce vam biti jasno da ni oni nisu bolji. Tako sam ja odlucila da organizujem sa drugaricama dodolsko okupljanje. Poslala sam im poruku preko Vibera, odn. Vajbera, ili Vibera, Vajbera, ma, znate vec. Napravila sam grupu “Dodole”. Rekla sam im da treba da budemo Dodole, a one nisu znale sta je to. JA, koja sam zivela u inostranstvu preko 20 godina znam, a one, koje su ovde odrasle i veruju u  promasaj “Beograd na vodi” ne znaju to. Ja sam se sokirala. Onda sam im opisala obicaj i one su rekle da ce doci. Ja sam navikla da se nalazim s nekim na vreme i da nema kasnjenja, ali u Srbiji je kasnjenje normalno, kao i otkazivanje i sl. Ipak, tesko se ja na to navikavam, jer sam profesionalka. Posto je zemlja u krizi, ja sam se posluzila jednom malom lazju. Rekla sam im da ce ih videti neki momci, zgodni i bogati, pa ih mozda uzmu za zene. Dodole su uvek bile postovane, jer su bile cite i nevine. 

Na zakazano je dosla samo moja najbolja drugarica Mica. Medjutim, ona mi je rekla da ne moze da bude Dodola, jer nije nevina. Pitala sam je sta je sa ostalima. Ostale su odustale iz istog razloga. Bila sam porazena. Zemlji treba pomoc, a samo ja sam spremna da joj pomognem. Samo sam ja nevina. JA cekam da se udam i ne zurim i, evo, imam i rezultata – ja mogu da budem Dodola, ali nemam drustvo. JA sama ne mogu da prizovem kisu, a ako bi one igrale sa mnom to bi navuklo neku susu, jos goru, ili mozda poceo da se gradi i “Novi Beograd na vodi” ili “Novi Sad na vodi”, Nis, Kragujevac, Sabac, mozda i Sjenica, iako je tamo visoravan. Mozda “Sjenica na nebu”, mislim da bi “licni prijatelji” bili spremni da izdvoje para za tako sulud plan. Ipak, odustala sam. Jedna Dodola nije bas dobro da bude, bolje je vise. Kakva je plodnost, kad je samo jedna osoba u pitanju.

Recite, sta mislite o ovom blogu i nasim prelepim srpskim obicajima. Da li ste uopste culi za Dodole?

Leave a Reply

